Skip to main content

GRAD IN PLESNA KULTURA

OPIS PLESA NA GRADU MAJŠPERK V LETU 1478

manjnsperk

Grad Majšperk iz G. M. Vischer, Topographia ducatus Stiriae, Graz, 1681.

Naposled smo vstali od večerje, ki smo jo vlekli kake dve uri, in tedaj so piskači ali fistulatorji (kakor jim pravijo) zaigrali za ples. Taisti gospod vitez [Hartman Orneški z gradu Majšperk] je najprej zaprosil Santonina, naj se zavrti z gospo Omelijo; ko pa se je ta opravičil zaradi neizkušenosti v tej umetnosti, je odgovoril, da ga rad nauči, in tako je prijel preljubo ženo za roko in nemudoma zaplesal. Ko je končal, je spet pozval Santonina, naj se zavrti s prelepo gospo, ki se je pred njim in Santoninom že postavila za ples; in ko se je tajnik opravičeval z dostojanstvom svoje službe in prav toliko z neizkušenostjo in zares odklonil, je bilo videti, da mu je gospa močno zamerila, ker se je čutila zavrnjeno. Po nekaj plesih je bil na vrsti še en imeniten požirek z izvrstnim medenim pecivom in sladkim vinom. Potlej smo šli spat, saj je že minila druga ura noči; v zgornji jedilnici smo se poslovili od zgoraj omenjenega gospoda viteza in Omelije z njunimi domačimi, ki so se po našem odhodu spet zavrteli in plesali še dve uri.
(Paolo Santonino, Popotni dnevniki [1485–1487]. Prevedel Primož Simoniti. Celovec, Mohorjeva družba, 1991, str. 75–76.)

NAJZGODNEJŠA NAČINA ZAPISOVANJA PLESA

Tabulaturno-črkovni zapis

basse danse

Zapis francoskega dvornega nizkega plesa z naslovom Barcelona (Barcelonne, basse danse, 15. stoletje). Iz rokopisne zbirke Nizkih plesov Margarete Avstrijske. Bruselj, Kraljevska knjižnica Alberta I., rok. št. 9085, fol. 16.

Transkripcija:
Barcelonne a xxxiiij notes a iiij mesures comme il appert
R b / ss ddd ss rrr b / ss d ss rrr b / ss ddd ss rrr b / ss d ss rrr b /

Črkovna okrajšava korakov francoskega dvorskega plesa:
R=révérence (poklon)
b=branle (prestopanje na mestu)
s=pas simple (enojni korak)
d=pas double (dvojni korak)
r=démarche ali ripresa (korak nazaj)

Opisni zapis

bassadanza

Zapis italijanskega dvornega nizkega plesa z naslovom Venera (Venus, bassadanza, 15. stoletje) za tri [plesalce], ki ga je sestavil Lorenzo di Piero de' Medici [Veličastni]. Iz rokopisa Magliabechiano, XIX, 88, fol. 1257-311. Firence, Nacionalna centralna knjižnica.

Najprej naredijo [dva] bočna koraka (continenze), nato se skupaj premaknejo z dvema enojnima korakoma naprej (passo sempio), začenši z levo nogo. Srednji se obrne nazaj [v smer, od koder je prišel] in diagonalno izvaja dve portugalski ripresi (riprese portogallesi), eno z levo in drugo z desno nogo; istočasno, ko srednji izvaja dve ripresi, druga dva gresta naprej z dvema dvojnima korakoma (passo doppio). Na koncu drugega dvojnega koraka vsi naredijo polovični obrat (meza volta) na desni nogi tako, da ostanejo s pogledom drug proti drugemu. Naredijo dve ripresi z levo in desno nogo in se približujejo drug proti drugemu z dvojnim korakom, začenši z levo nogo. Vsi skupaj naredijo cel obrat (volta tonda) z dvema enojnima korakoma, sprva z desno nogo in nato še izvedejo ripreso z desno nogo. Srednji se približuje obema [plesalcema] z dvema enojnima korakoma, začenši z levo nogo, istočasno pa druga dva naredita poklon (riverenzo) na levi nogi. Srednji se obrne z desno roko k plesalcu, ki stoji na njegovi desni strani in z njim naredi krog z dvema dvojnima korakoma, začenši z levo nogo. Isti nadaljuje z levo roko s plesalcem, ki stoji na njegovi levi strani in z njim naredi krog in se vrne na sredinsko mesto. Skupaj naredijo dve ripresi, eno z levo in drugo z desno nogo in poklon na levi nogi. Srednji nadaljuje z dvema dvojnima korakoma, začenši z levo nogo, istočasno druga dva izvajajta dve portugalski ripresi kot že zgoraj rečeno diagonalno, eno z levo in drugo z desno nogo in nato naredijo vsi polovični obrat na desni nogi tako, da končajo drug proti drugemu in nato naredijo dve ripresi, eno z levo in drugo z desno nogo. Približujejo se drug proti drugemu z dvema [korakoma] saltarela, začenši z levo nogo in pri tem gre srednji čez sredino drugih dveh in naredijo poklon na levi nogi in polovični obrat na desni nogi tako, da so ostanejo obrnjeni drug proti drugemu. Naredijo dve ripresi, eno z levo in drugo z desno nogo in se približujejo drug proti drugemu z dvema enojnima korakoma, začenši z levo nogo, vsi trije skupaj naredijo poklon na levi nogi povsem blizu drug drugemu. Srednji naredi polovični obrat na desni nogi tako, da še vedno ostane v sredinski poziciji [med obema drugima], [skupaj] izvajajo dve ripresi, eno z levo in drugo z desno nogo in poklon na levi nogi ter ponovijo ples od začetka tako, da vsak konča tam, kjer je začel.

Poimenovanje korakov italijanskega dvornega plesa:
riverenza (poklon)
continenza (bočni korak)
passo sempio (enojni korak)
passo doppio (dvojni korak)
ripresa (bočni korak)
ripresa portugallese (bočni korak diagonalno)
meza volta (polovični obrat)
volta tonda (cel obrat)
saltarello (dvojni korak s poskokom)

OŽIVLJANJE GRAJSKE PLESNE DEDIŠČINE

Primer historične izvajalske plesne prakse v Sloveniji. Italijanski dvorni ples 16. stoletja na glasbo v Ljubljani delujočega skladatelja Isaaca Poscha (159?-1622/23). V izvedbi Ansambla za renesančno glasbo in ples Cortesía v Atriju ZRC, 4. 7. 2007.
(Foto: FOTOLAB ZRC SAZU.)

Lidija Podlesnik Tomášiková, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za muzikologijo